Grafika

Moodboard. Co to takiego?

Moodboard to narzędzie wizualne, które przekazuje za pomocą obrazów, ikon i symboli koncepcje i pomysły. Jest to aranżacja obrazów, materiałów, fragmentów tekstu, tekstur, próbek kolorów itp.,

Moodboard daje przestrzeń pod proces budowania jasnej historii projektu, którą chcemy wykorzystać. Jest to także dobry punkt wyjścia do dyskusji i kreatywnego podejścia do nowego zagadnienia. Moodboady pomagają zebrać i skoncentrować pomysły. Są świetnym miejscem do utrwalenia koncepcji projektu i wskazania kierunku, w którym chcesz poprowadzić kampanię marketingową.

Wyróżniamy kilka typów takich tablic.

Moodboard

Moodboard jest często pierwszą tablicą tworzoną przez osoby pracujące nad projektem. Skupia się na nastroju i tworzeniu historii, która przemawia do uczuć widzów. Celem moodboardu jest przezwyciężenie ograniczeń językowych podczas próby przekazania ogólnej koncepcji z briefu za pomocą obrazów. Pozwala to znaleźć wspólny mianownik wstępnych koncepcji na poziomie wizualnym.

Celem tej tablicy jest zaprezentowanie otoczenia, do którego pasuje produkt. Moodboardy spełniają swoje zadanie na najwcześniejszych etapach procesu projektowania.

Styleboard

Ta tablica wizualna jest rozwinięciem moodboardu i stara się generować już bardziej dosłowne obrazy, które pasują do abstrakcyjnej scenerii moodboardu. Odbywa się to za pomocą zestawu parametrów wizualnych, wśród których są kolor, tekstura, kształt, materiał itp.

 Najważniejszym celem styleboardu jest więc przełożenie abstrakcyjnej scenerii moodboardu na konkretne istniejące produkty.

Colorboard

W przeciwieństwie do moodboardu colorboard skupia się na różnych odcieniach i wariacjach koloru. Za pomocą zestawienia zdjęć przedstawia nastrój, który masz nadzieję stworzyć. Colorboard służy inspiracji, gdy tworzysz paletę kolorów z wizji, którą stworzyłeś na tablicy.

Jak stworzyć swój moodboard krok po kroku?

  • Jasno określ, co chcesz osiągnąć. Moodboardy mogą służyć różnym celom – od wspomagania designu produktów po działania marketingowe.
  • Wybierz kilka głównych tropów.
  • Zbierz wszelkie pisemne inspiracje.
  • Dodaj elementy wizualne, które już istnieją.
  • Zbierz inspiracje z sieci.
  • Dodaj kilka fotografii.
  • Dodaj kolory i fonty.
  • Dodaj przykłady ruchu i animacji.
  • dodaj fotki tekstur

Jakie elementy powinien zawierać moodboard?

Warto pamiętać o umieszczeniu w nich kilku podstawowych elementów.

Kolory

Kolory są tutaj dość istotne. Możesz oczywiście wykorzystać już istniejące palety kolorów, Poszukaj pojedynczych kolorów, a jeśli nie możesz znaleźć obrazów, które Cię przyciągają, utwórz blok barw, aby samodzielnie dodać je do tablicy np. na Pinterest. Kuler firmy Adobe to świetne narzędzie do skupiania się wyłącznie na kolorach. Jeśli znajdziesz konkretną paletę, która Ci się spodoba, zrób zrzut ekranu i prześlij go na Pinterest. Nie zapomnij o zanotowaniu kodu szesnastkowego w opisie!

Font

Zbierz przykłady fontów i rodzin fontów (w skład których wchodzi ten sam font w różnych wariantach, np. z kursywą czy pogrubieniem), które Ci się podobają i które reprezentują archetyp marki lub specyficzne cechy produktu. Te obrazy inspiracyjne mogą być stosowane w logo lub grafice prezentacyjnej używanej w marketingu.

Wzory

Zbierz i zestaw ze sobą powtarzające się obrazy lub kształty, które pasują do opisywanego nastroju. Wzory mogą być miękkie i subtelne lub odważne i aktywne. Jeśli dobierzesz je odpowiednio, mogą być bardzo wyrazistymi i zapadającymi w pamięć elementami marki.

Tekstury

W przeciwieństwie do wzorów tekstury działają też na inne zmysły i przyciągają wzrok. Nawet jeśli zamierzasz prowadzić działalność głównie online, tekstury mogą być używane w grafice cyfrowej do tworzenia więzi między elementami wizualnymi i fizycznymi.

Ilustracje

Możesz zbierać inspiracje, które nie są związane z tematem Twojej marki lub firmy. Opcje stylów ilustracji są prawie nieograniczone: od rysunków akwarelowych i ołówkowych po akryle i grafikę mieszaną wykorzystującą mieszane materiały. Te ilustracje nie muszą konkretnie mówić o produkcie. Mogą być abstrakcyjne i opowiadać historię dookoła Twojej idei.

Ikony

Ikony mogą być używane na wiele różnych sposobów w całej marce, zarówno w formie drukowanej, jak i cyfrowej. Wybór określonego stylu ikon, które Ci się podobają, może pomóc połączyć inne elementy marki.

Obrazy dotyczące stylu życia

Zdjęcia mogą nawiązywać do nastroju Twojej marki; mogą być radosne, surowe lub pełne przygód. Weź również pod uwagę kolor i styl obrazów. Obrazy te mogą później stanowić wskazówki dotyczące przyszłej fotografii biznesowej.

Stwórz swój własny nastrój.

Moodboardy to wizualny sposób, aby pomóc innym „wejść do głowy” i zrozumieć zarówno Twoją wizję, jak i kierunek kreatywnego pomysłu. Służą do inspirowania i kierowania projektem oraz jako punkt odniesienia. Moodboardy są często używane w branży modowej, meblowej czy tekstylnej do sesji zdjęciowych oraz koncepcji marek lub projektów. Będzie to dotyczyło ogółem wszystkich branż, w których „jemy oczami”. Im większa część zakupu zależy od nastroju i emocji klienta, tym bardziej możesz wykorzystać to narzędzie do przekazania za jego pomocą swojej historii.

Czy moodboard jest nam potrzebny?

Być może rozważasz właśnie stworzenie w swoim projekcie moodboardu. Jak zrobić go dobrze i czy warto? Moodboardy mogą pomóc w przekazaniu koncepcji zamierzonego projektu graficznego o wiele łatwiej niż słowa. Są przydatne nie tylko do przekazywania innym pomysłów projektowych i inspiracji. Mogą również służyć jako przewodnik po stylu dla Ciebie i każdej innej osoby pracującej nad projektem i pozwolą upewnić się, że wynik jest zgodny z pierwotnym pomysłem. Najważniejsze jest to, żeby moodboard spełniał swoje zadanie i był użyteczny. Inaczej będzie tylko ślicznym efektem przepalenia budżetu.

Źródło: harbingers