Oznaczenia obiektywów Canon
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu obiektywu marki Canon? No niestety patrząc na wszystkie znaki i symbole jakie widnieją w ofertach obiektywów to idzie się pogubić. Zwłaszcza początkujący fotograf ma z tym problem a i spotkałam się z przypadkami kłopotów z ich rozszyfrowaniem u fotografów zawodowych. Dlaczego? Bo nasz rynek zasypuje się co chwilę coś nowego i każda firma produkująca sprzęt tego typu wprowadza swoje unikatowe oznaczenia. Aby być z nimi na bieżąco pomogę rozszyfrować każde z nich. Dzisiaj opiszę oznakowanie obiektywów Canon, których jestem zagorzałym zwolennikiem.
DO – Diffractive Optic – w skład konstrukcji optycznej wchodzą oprócz tradycyjnych soczewek również siatki dyfrakcyjne, dzięki którym udało się ograniczyć aberrację chromatyczną oraz rozmiary obiektywu. Oprócz oznaczenia „DO” urządzenia wykorzystujące wspomniane rozwiązanie mają zielony pasek na obudowie.
EF – Electro Focus – mocowanie obiektywów oraz lustrzanek pełnoklatkowych systemu EOS, obiektywy z mocowaniem EF współpracują również z korpusami „EF-S”.
EF-S – mocowanie lustrzanek z matrycą APS-C oraz obiektywów produkowanych do nich przez Canona. Obiektywy z mocowaniem EF-S nie pasują do lustrzanek z bagnetem EF. Co ciekawe – producenci niezależni, np. Sigma, Tamron i Tokina, nie stosują mocowania EF-S i wszystkie obiektywy wyposażają w bardziej wszechstronne mocowanie EF. Można więc podłączyć np. Sigmę 15-50/2.8 OS HSM do aparatu Canon 5D Mark IV, ale należy liczyć się z faktem, iż obiektyw nie będzie rzucał obrazu na całą matrycę w pełnym zakresie ogniskowych.
EF-M – mocowanie aparatów i obiektywów z linii EOS M (bezlusterkowce). Przy pomocy specjalnego adaptera istnieje możliwość podłączenia obiektywów z mocowaniem Canon EF do korpusów z bagnetem EF-M.
IS – Image Stabilizer – stabilizacja optyczna, kompensująca drgania aparatu i obiektywu podczas fotografowania z ręki. Należy pamiętać, że stabilizacja stabilizacji nierówna i rozwiązania stosowane kilkanaście lat temu będą mniej wydajne niż używane w obiektywach, które pojawiły się stosunkowo niedawno.
L – oznaczenie przeznaczone dla najlepszych obiektywów, wyróżniających się jakością wykonania, bardzo dobrą optyką i legendarnym czerwonym pierścieniem. Często są kojarzone z białym kolorem, ale krótsze zoomy i stałki są czarne.
MP-E – ciężko mówić o regularnym stosowaniu tego oznaczenia, gdyż do tej pory tylko Canon MP-E 65 mm f/2.8 1-5x na nie zasłużył. Jego cechą charakterystyczną jest skala odwzorowania, sięgająca aż 5:1!
STM – silnik autofokusa odpowiedzialny za bardzo cichą i szybką regulację ostrości, co mocno docenią filmowcy, ponieważ ustawiania ostrości nie słychać na filmie.
TS-E – Tilt Shift – w przypadku standardowych obiektywów oś optyczna jest prostopadła do płaszczyzny matrycy. Obiektywy Tilt Shift pozwalają regulować nachyleniem osi optycznej, dzięki czemu można uzyskać ciekawy efekt, przypominający miniaturkę.
USM – Ultra Sonic Motor – ultradźwiękowy silnik autofokusa, odpowiadający za szybkie i bezgłośne ostrzenie (słychać jedynie szum poruszanych soczewek). Warto pamiętać, że są dwie odmiany tego silnika: Ring USM – zaawansowany pozwalający na manualne doostrzanie bez zmiany przełącznika na obiektywie oraz Micro USM – ekonomiczna wersja USM.